Projekty

Pilotní projekt VRT v České republice je výjimečný souběhem dvou vysokorychlostních tratí RS1 (do Brna) a RS5 (do Hradec Králové). Záměr začíná v Praze-Běchovicích napojením na stávající koridorovou trať z Prahy-Libně a na VRT Praha tunelem Nová Dubeč, vše s využitím tunelů ve dvou úrovních pod kolejištěm stanice. Na čtyřkolejném úseku bude pro přestup mezi vlaky i dalšími druhy dopravy sloužit nový terminál Praha východ VRT. Čtyřkolejný úsek se severně od Kounic rozděluje pro směry Brno a Hradec Králové. Součástí záměru je pokračování VRT RS5 k Poříčanům, propojení VRT do stávající tratě směr Kolín a nová konvenční trať do Sadové spolu s modernizací a zdvojkolejněním tratě do Nymburka. 

Propojení mezi VRT a stávajícími tratěmi umožní efektivní využití nové infrastruktury ještě před dokončením rozsáhlejší sítě VRT. Bude využívána téměř všemi dálkovými vlaky z Prahy na východ – například expresními vlaky z Prahy ve směru Kolín a Pardubice nebo ve směru Nymburk a Hradec Králové. Tyto vlaky uvolní prostor pro další rozvoj atraktivní příměstské dopravy mezi Prahou, Českým Brodem a Poříčany. 

Přípravy historicky první VRT v ČR 

První „VRTka“ se na SUDOPu začala zpracovávat na konci roku 2020 v návaznosti na po Studii proveditelnosti (2017-2020). V průběhu zpracování došlo k řadě změn - zvětšení rozsahu stavby, atypické řešení souběhu dvou VRT, doplňování Manuálu pro projektování VRT ve stupni DÚR, apod. Z toho důvodu byla finální dokumentace odevzdána až na podzim 2023. 

Specifika VRT Polabí 

Raritou je, že VRT Polabí tvoří na výjezdu z Prahy souběh dvou vysokorychlostních tratí – RS1 do Brna a Břeclavi a RS5 do Hradce Králové. Mezi oběma tratěmi bude možné přejíždět v navrženém terminálu Praha východ VRT, fyzicky se definitivně rozdělí se až severně od Kounic. 

Zajímavý je také vjezd do železniční stanice Praha-Běchovice, který sice není součásti projektu, ale vyžádá si změny na stávající trati. Aby už tak dost zatížený úsek od Libně po přidání vysokorychlostních vlaků nezkolaboval, bude třeba k trati od Libně přidat čtvrtou kolej. Spolu s tratí od Malešic tedy bude vjezd do Běchovic šestikolejný. 

Za zmínku stojí i vlastní napojení VRT na Běchovice. Podobně jako se obě tratě RS1 a RS5 rozbíhají u Kounic, každá si jde svou vlastní trasou i zde. Zapojení a křižování je samozřejmě uvažováno mimoúrovňové, výsledkem je tedy třípatrové uspořádání uzlu Běchovice. V „přízemí“ budou jezdit vlaky po stávajícím koridoru, o patro níže se bude do Běchovic napojovat VRT RS5 na Hradec Králové a o další patro níže bude Běchovice podcházet VRT RS1 od Zahradního Města na Brno. Tunely RS5 směr Libeň bude dva jednokolejné délek 804 a 954 metrů. Tunel RS1 pod Běchovicemi bude měřit zhruba 2 km, v závislosti na projednání navazujícího záměru VRT Praha. Zastávka Běchovice střed se stane přestupním bodem pro směr Praha–Kolín, tangenciálu do Malešic a pro zastávky MHD přímo pod železničními mosty. 

Jedním z úskalí trati byl například průchod územím Klánovického lesa, který je evropsky významnou lokalitou nebo oblastí mezi dálnicí D11 a obcí Jirny, kde je velmi zúžený prostor. 

Zajímavé údaje 

Projekt zahrnuje celkem 17 retenčních nebo vsakovacích nádrží, z nichž největší má objem přes 12 000 m3. 

Díky vedení VRT v hlubokém zářezu podél dálnice D11 bude vygenerováno cca 11 mil. m3 materiálu, z čehož většina bude umístěna do trvalých deponií. Odvoz nepoužitelného materiálu se podařilo redukovat na 0,9 mil. m3.

Navzdory novelizaci NV 272/2011 Sb. z července 2023 týkající se zmírnění hlukových limitů nebyla původně navržená a s obcemi projednaná protihluková opatření v podobě protihlukových stěn a valů redukována. 

V rámci výstavby vznikne 3116 nových parkovacích míst pro veřejnost a 26 cyklo-parkovacích stání na celkové ploše 60 180 m2.

Napsali jsme 

Podrobnější články naleznete v níže uvedených číslech SUDOP Revue: 

  • SR 1/2021 - Projektování vysokorychlostní tratě z Běchovic do Poříčan zahájí SUDOP PRAHA s partnery
  • SR 1/2025 - Tak jsme si mysleli, že tu první VRTku máme hotovou

Další projekty