Proměna Smíchovského nádraží zahrnuje hned několik souběžně připravovaných projektů, za kterými stojí různí investoři. Od rekonstrukce železniční stanice Praha - Smíchov a samotné výpravní budovy, přes stavbu nové lávky pro pěší přes nádraží, až po výstavbu Terminálu Smíchov, v němž bude úzce propojeno metro, tramvajová doprava, autobusová doprava a železnice.
Projekt výstavby „terminálu“ je navíc v poměrně komplikovaném území a proto bylo nutné jej vzájemně koordinovat a přizpůsobovat i několika dalším developerským projektům, které jsou buď v těsné blízkosti, nebo dokonce, jako v případě rekonstrukce žst. Smíchov, na stejném půdorysu.
Souběžně se bude například provádět i rekonstrukce izolace stanice metra, která využije probíhajících stavebních prací k preventivní výměně některých izolačních vrstev.
Řada prvků jednotlivých staveb proměny samotného Smíchovského nádraží je navíc vzájemně provázána. Proto je potřeba již v jejich průběhu provádět i přípravné práce pro následující etapy výstavby.
Celý projekt začal modernizací železniční stanice. Dojde k úpravě kolejiště, podchodů i nástupišť. Souběžně s tím se již realizuje i výstavba lávky. Tyto práce pak bude těšně následovat výstavba samotného terminálu a výpravní budovy, resp. dvou budov. Stávající odjezdová hala projede rekonstrukcí a na místě nynější administrativní části vznikne nový multifunkční objekt s obchody, restauracemi a službami. Další, navazující etapy výstavby a proměny oblasti Smíchova, jsou pak již ve fázi přípravy. Celou oblast tak bohužel čeká několik náročných let, kdy bude více či méně dotčena různými etapami výstavby. Výsledek však bude stát rozhodně za to.
Rekonstrukce žst. Praha-Smíchov
V rámci této stavby dojde ke kompletní rekonstrukci a přestavbě kolejiště celé stanice, výstavbě nových, bezbariérově přístupných nástupišť a k jejich částečnému zastřešení. Zastřešení hlavní části nástupišť bude následně realizováno navazující stavbou Terminál Smíchov.Součástí této stavby je i výstavba dvou nových podchodů, které povedou z výpravní budovy na tři ostrovní nástupiště a dále do budoucího parkovacího domu.
Terminál Smíchov
Území Smíchova prochází v posledních dvou dekádách nebývalou proměnou. Vznikla zde celá řada nových projektů od Zlatého Anděla přes OC Nový Smíchov až po plánovanou obytnou a administrativní čtvrť Smíchov City. Výstavba Terminálu Smíchov na tyto změny přímo navazuje. Jeho vybudováním vznikne jeden z největších pražských přestupních uzlů hromadné dopravy. Celý projekt čítá přes 130 provozních souborů a stavebních objektů.
Parkovací dům
První částí Terminálu je několikapatrový parkovací dům P+R, který vyroste v těsné blízkosti Dobříšské ulice. Součástí jsou dále připojovací komunikace včetně několika mostních objektů a v neposlední řadě i odstavná stání pro autobusy.
Budova bude mít obdélníkový tvar, velikosti přibližně 180x60 metrů. Na čtyřech podlažích bude mít asi 900 parkovacích stání, z nichž bude 450 umožňovat dobíjení elektromobilů. V rámci objektu budou dále umístěny objekty měnírny DP hl. m. Prahy, trafostanice a objekt vsakovacích nádrží. Z nejnižšího podlaží budou moci cestující projít do obou podchodů železniční stanice. Střecha objektu bude sloužit pro potřeby autobusového terminálu.
Autobusový terminál
Vlastní autobusový terminál je navržen převážně v úrovni nad vlakovými nástupišti a nad výpravní budovou. Je tak převážně na mostech. Tato úroveň je překryta obrovskou ocelovou střechou velikosti šesti fotbalových hřišť, (3,2 hektaru). Z úrovně terminálu budou moct cestující přímo přestoupit na jednotlivá nástupiště železniční stanice, navštívit obchody, přestoupit na tramvaj nebo pomocí výtahu sjet až do podzemní stanice metra Smíchovské nádraží.
Východní část začíná nad prvním nástupištěm železniční stanice, překračuje výpravní budovu a v Nádražní ulici se opírá o řadu štíhlých ocelových sloupů. Rozpětí, které je nutné konstrukcí překonat, je přibližně 25 metrů. Na této konstrukci budou zastavovat autobusy a nastupovat cestující. V této části je navrženo i zázemí pro cestující s čekárnami, drobnou komercí či infocentrem.
Přes kolejiště budou autobusy přejíždět po dvojici mostů. Na jižním mostě jsou navrženy dvě autobusové zastávky. Na severním mostě je navrženo hned pět stání a další zázemí pro cestující. Podél severního mostu vznikne i lávka pro pěší.
Samostatnou kapitolou je zastřešení terminálu. Jde o ocelovou střechu s úctyhodnými rozměry 180 x 183 metrů. Konstrukce prostorového nosného roštu má základní rastr 3 x 3 m a výšku rovněž 3 metry. Nosný rošt je podepřen kruhovými sloupy průměru 45 centimetrů. Sloupy budou využity i pro zavěšení trakčních bran, informačního systému, orientačního systému, osvětlení atd. Na téměř celém rozsahu střechy bude instalována fotovoltaická elektrárna. Vyrobená elektřina bude využita pro vlastní potřebu terminálu a dobíjení elektromobilů.
Rekonstrukce výpravní budovy
Souběžně s výstavbou terminálu bude probíhat i rekonstrukce výpravní budovy.
Stávající odjezdová hala v centrální části projede v následujících letech rekonstrukcí, aby mohla i nadále sloužit cestující veřejnosti pro zajištění příslušných služeb jako je prodej lístků, či poskytování informací. Samozřejmostí jsou potřebná zázemí (čekárny, veřejné WC) a komerční prostory.
Velká část jižní části budovy nádrží, včetně krytu CO, byla v posledních letech bohužel nevyužívaná. Na místě chátrající administrativní části vznikne nový multifunkční objekt s obchody, restauracemi a službami, které bude lepe vyhovovat potřebám oblasti.
Revitalizace prostoru
Ulice Nádražní s celým přednádražním prostorem v délce přibližně 750 metrů bude kompletně rekonstruována. Od tramvajové smyčky směrem ke Zlíchovu budou tramvajové koleje v nové poloze. Nové budou i tramvajové zastávky, včetně přístřešků pro cestující. Prostor před výpravní budovou bude navržen jako pěší zóna.
Železniční stanice Praha Smíchov patří s ohledem na velký počet cestujících mezi nejfrekventovanější nádraží v ČR. V Praze je na třetím a v celé republice pak na jedenáctém místě. Stávající výpravní budova z let 1593-1956 tak představuje jeden z významných uzlových bodů veřejné dopravy.
Výrazným benefitem Smíchovského nádraží je přímý přestup mezi více druhy hromadné dopravy. Před nádražní budovou jsou totiž zastávky tramvají, městských autobusů, ale i terminál příměstských autobusů do oblasti Zbraslavi, Mníšku nebo Štěchovic. Od roku 1985 je zde i přímé napojení na trasu B pražského metra.