Země: Česká republika
Místo: Poříčany
Datum: 2009 - 2010
Projektový stupeň: DPS, AD
Investor: České Dráhy a.s.
Projektant: SUDOP PRAHA a.s., středisko Architektury a pozemních staveb
Autoři: HIP Ing. Martin Nápravník, Ing. arch. Tomáš Pechman
Realizace: Metrostav a.s.
Investiční náklady: 15 mil. Kč
Výpravní budova byla v ŽST Poříčany vybudována SD Praha ke konci 60. let minulého století. Svoji architektonickou tvář si zachoval až do současné doby.
Výpravní budova byla v ŽST Poříčany vybudována SD Praha ke konci 60. let minulého století. Svoji architektonickou tvář si zachoval až do současné doby. Nachází se v okrajové části obce, v blízkosti obecní obytné zástavby. Směrem přes kolejiště se nachází hlavní dopravní komunikace procházející obcí – ul. Českobrodská. Součástí budovy jsou kromě drážních provozů i tři bytové jednotky. Obestavěný prostor, dotčený stavebními úpravami, čítal 1116 m3.
Budova slouží převážně k provozování (technologické prostory) a řízení železniční dopravy včetně doplňkových služeb pro cestující (prodej jízdenek, WC). Část prostor slouží k občerstvení cestujících – stávající restaurace. Další prostory využívá Česká pošta a.s pro provozování své činnosti. Ve 2.NP jsou dispozičně řešeny 3 bytové jednotky pronajímané vlastníkem objektu. Přístup do prostor sloužící pro cestující je z přednádražního prostoru, kde je umístěno parkoviště a zastávka autobusové dopravy. Přístup do bytových jednotek, zázemí restaurace a zázemí zaměstnanců ČD je ze zadní části objektu, kde je tvarem hlavní budovy vytvořen vnitřní dvůr.
Účelem stavebních úprav byla taková přeměna budovy, aby ve své nové podobě vyhovovala nejen současným, ale i výhledovým nárokům provozu na českých drahách a zároveň uspokojila požadavky na pracovní i klientský standard. Dále se předpokládalo snížení nákladů na vytápění díky provedené výměně okenních a dveřních výplní a zateplení fasád objektu. Stavební úpravy byly provedeny v rámci finančních možností investora.
Objekt je zděný z cihel plných. Okenní výplně byly s rámy dřevěnými a ocelovými. Zasklení bylo dvojité nebo jednoduché. U některých okenních výplní bylo použito sklobetonových tvárnic. Dveřní výplně byly dřevěné a ocelové. Střešní plášť nad 2. podlažím byl tvořen nosným dřevěným krovem a pálenou skládanou krytinou. Střešní plášť nad provozní přízemní částí u pultové střechy byl původně tvořen azbestocementovou vlnitou krytinou. Střecha nad halou a restaurací je tvořena povlakovou hydroizolací. Stav fasády, výplní otvorů, střešních plášťů odpovídal svému stáří a vlivu degradujících podmínek způsobených povětrnostními vlivy v různých ročních obdobích a z pohledu částečně udržované budovy.
Rekonstrukce čítala následující činnosti: