Projekty

Realizací projektu došlo ke komplexní rekonstrukci památkově chráněné výpravní budovy plzeňského hlavního nádraží zprovozněné již roku 1907. Objekt výpravní budovy prošel kompletní rekonstrukcí od sanace sklepních prostor až po výměnu střešní krytiny. Od doby vzniku objektu se jednalo o první takto rozsáhlý počin.

Projektovou dokumentaci SUDOP PRAHA a.s. zpracoval jako generální projektant napříč všemi stupni dokumentace (studie, ZP, DÚR, DSP, PDPS, RDS, ZSPD, DSPS) včetně inženýrské činnosti, autorského dozoru i technické pomoci zhotoviteli.

ÚPRAVY V INTERIÉRU

Stavbou byly provedeny takové změny, které zajistily optimální využití prostorů a zlepšily jejich vzájemné provozní vazby včetně využití doposud nevyužívaných prostor. V rámci stavebních úprav interiéru došlo k dispozičním úpravám a ke komplexní výměně a doplnění nového technického zařízení. Jedná se zejména o nové provedení zdravotně technických instalací, vzduchotechniky, chlazení, vytápění (změna koncepce vytápění – uvolnění prostor zrušením plynové kotelny a napojením na CZT skrze horkovod), plynových zařízení, silnoproudé elektrotechniky či měření a regulace. Ze slaboproudých instalací se jedná například o nové řešení rozhlasu, elektrické požární signalizace, poplachového zabezpečovacího a tísňového systému a elektronické kontroly vstupu, dohledového videosystému, informačního systému, vnitřních sdělovacích a datových rozvodů a dalších. Nově došlo k osazení eskalátorů na hlavní schodiště propojující spodní a horní halu a k nahrazení původního a doplnění druhého výtahu pro cestující veřejnost. Dále byly nově doplněny další tři výtahy pro potřeby administrativních provozů. 

Vzhledem ke špatnému technickému stavu byly vybourány a následně provedeny nové stropy ve všech nadzemních podlažích. Hlavní hala s kupolí v úrovni podchodu byla dispozičně upravena (vymístění veřejných toalet, přesun pokladen…) a doplněna o chybějící zdobné prvky a také o nové akustické obklady snižující dobu dozvuku v rozlehlém prostoru. Horní hala v úrovni nástupišť zrealizovaná po 2. světové válce byla odstraněna a nahrazena novodobou konstrukcí zastřešení. Tento zastřešený prostor poslouží jako otevřená čekárna v podobě obchodní pasáže. V suterénu a přízemí byly především rozšířeny komerční provozy a ve vyšších podlažích budovy byly vytvořeny potřebné prostory pro provozně-technický personál a administrativní prostory pro provozovatele dráhy (SŽ), jehož zaměstnanci se sem sestěhují z jiných objektů. 

S ohledem na to že budova je nemovitou kulturní památkou, byla ve vytipovaných prostorech mimo jiné  obnovena odstraněná bohatá štuková výzdoba, původní barevnost či dřevěné kazetové obložení. Při rekonstrukci bylo užito replik historických dlažeb, byly replikovány či repasovány vybrané interiérové dveře a obložkové zárubně, dřevěné zdobné kazetové podhledy, kovářské prvky na schodištích a bylo obnoveno či doplněno mnoho dalších specifických prvků. Veškeré hodnotné umělecké a uměleckořemeslné prvky byly opraveny v restaurátorském režimu.

ÚPRAVY V EXTERIÉRU

Nejzásadnější změnou v exteriéru bylo obnovení zdobnosti střešního pláště hlavní kupole s lucernou a obou postranních schodišťových věží včetně doplnění množství pasířských prvků a doplnění dvou zdobných tympanonů v patě kupole. 

Nástavba 3. NP z 50. let 20. století umístěná pod kupolí byla nově opláštěna z hliníkových sendvičových desek, mezi které byla vložena předsazená fixní hliníková okna. Na základě provedeného restaurátorského průzkumu byla celá fasáda provedena v monochromním nátěru. Výplně dveřních a okenních otvorů na fasádách byly vesměs provedeny jako novodobé repliky (tj. s historizujícím vzhledem, ale splňující současné provozní a technické požadavky), částečně pak jako odborné repase původních výplní s provedením potřebných úprav. 

V úrovni nástupišť byla provedena zcela nová čekárenská hala z ocelových vazníků s prosklenou fasádou a prostorově modelovanými pětiúhelníkovými štíty. Střešní plášť kupole a věží byl proveden z předpatinovaných měděných šablon různých formátů. Ostatní střešní plochy byly opatřeny měděnou falcovanou krytinou a částečně bylo užito i zelených střech s extenzivní bezúdržbovou zelení.

NAPSALI JSME

Podrobnější články naleznete v níže uvedených číslech SUDOP Revue:

  • SR 3/2020 – Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n.
  • SR 2/2022 – Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. – průběh prací
  • SR 2/2023 – Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. – průběh prací
  • SR 2/2024 – Rekonstrukce výpravní budovy v žst. Plzeň hl. n. – průběh prací

 

Další projekty