Chtěl být strojvedoucím, proto také vystudoval průmyslovku v Ústí nad Labem. Dnes je vedoucím střediska elektrotechniky, trakce, sdělovací a zabezpečovací techniky v SUDOP PRAHA.
Říkal mi jeden váš kolega, že jste pan nepolapitelný, že děláte většinou patnáct věcí současně. Přehání?
Vzhledem k tomu, že jsme jediné technologické středisko a zajišťujeme všechny technologické profese, tak na nedostatek práce si opravdu stěžovat nemohu. Kolegové v legraci říkají, že jsem taková paní Columbová. O ní také všichni vědí, že je, ale nikdo ji nikdy neviděl.
Co všechno máte v SUDOP PRAHA na starosti?
Mám na starost středisko silnoproudé technologie, silnoproudých rozvodů, trakce, sdělovací a zabezpečovací techniky. Celkem je to 55 lidí, což z nás dělá největší středisko v rámci celé skupiny. Když to zjednoduším, projektujeme všechno, v čem vede foton a elektron. Děláme v uvozovkách od nuly voltů do 110 kilovoltů. Zabýváme se řízením železniční dopravy, komunikací, bezpečností, napájením. Většinu projektů děláme od začátku do konce, včetně staveb, kterým říkám, že jsou ve stylu naprojektuj a postav. Máme třeba na starost i přípravu na stavbě, realizační dokumentaci, kontrolu, přejímky a další. Jak jsem říkal, je toho hodně.
Takže se nenudíte...
Stěžovat si nemohu. Zvlášť když se do toho všeho přidá politika a někdy na první pohled nereálné sliby, jako jsou stovky nových přejezdů a další megalomanské cíle.
Jste vyhledávaný a uznávaný odborník na zabezpečovací zařízení. A to až do takové míry, že občas se za vámi chodí radit i vedení resortu a investor. Už za vámi byl ministr Kupka?
Ne. Ještě ne. Ale naší prací není politika. My děláme zajištění bezpečnosti na kolejích. A to znamená hodně technologií, které nejsou levné. Je logické, že ne vždy se pak můžeme řídit politickými rozhodnutími. S nadsázkou říkám, že mohu klidně položit někam zlatý drát, ale k čemu to bude, když stejně bude sloužit měděný.
Stojí za vámi takové projekty jako trakce v Ejpovickém tunelu, příprava na rychlost 200 km/h nebo celková koncepce propustnosti železnice v Česku. Kdy se u nás budou prohánět vlaky rychlostí aspoň 200 kilometrů za hodinu?
To je složitá otázka. Při rychlosti nad 160 kilometrů v hodině se už musí používat vlakový zabezpečovací systém ETCS. Aby jel vlak takovou rychlostí, nelze ho řídit ručně. Musíte spolupracovat s automatickým stavěním vlakových cest. A to znamená, že musíte zajistit takové věci, jako jsou třeba boční ochrany. On totiž může selhat jakýkoliv článek, od technologie po člověka. To je dost velká problematika, která se v současnosti řeší. Narážíme ale na to, že nikdo nechce na sebe vzít jakékoliv rozhodnutí k ekonomicko-technickému řešení, protože i to nejlepší technické řešení, které je efektivní pro danou trať, má svá rizika a slabiny, byť minimální.