Co jste říkal včera na Spartu? (Rozhovor vznikl den po prohře Sparty v odvetě 3. předkola Ligy mistrů s FC Kodaň, pozn. red.)
Nebyl jsem na stadionu, sledoval jsem zápas v televizi na O₂. Byly to nervy samy o sobě, ale 0₂ mě ještě dorazilo. V prodloužení, když Sparta dala na 3:2, se vysílání přerušilo, takže zbytek zápasu včetně penalt jsem neviděl. Aspoň jsem si zase ušetřil nervy. Jinak ale Sparta hrála dobře, podle mě jde správným směrem. Když takhle bude pokračovat, za rok postoupí dál.
Jste prý také vášnivý lyžař a cyklista, umíte při sportu vypnout?
Obecně miluju sport, hlavně v přírodě. Potřebuji se občas zpotit. Vyčistím si u toho hlavu, ale samozřejmě ne vždy zvládnu nemyslet na práci. Někdy mě i při sportování něco dobrého napadne.
V čele podniku jste už třináct let. Jak se za tu dobu změnil trh, na kterém se pohybujete?
Do firmy jsem nastoupil už v roce 1987, takže můžu myslím srovnávat. Ve všech směrech došlo k obrovskému posunu. Dříve dělal zkušený projektant víceméně celý profesní život jeden dva velké projekty, jinak dělal práci „do šuplíku“. V 90. letech se mladí projektanti dostali k zakázkám, na které se dříve čekalo celý život. Od té doby pracují na dvou velkých zakázkách najednou a ve čtyřiceti mají za sebou už řadu realizovaných zajímavých staveb. Naopak inženýring trval tehdy řádově týdny, dnes je to klíčová činnost, která obnáší roky práce. Se samotnou realizací stavby je to pak přesně naopak.
Obrazně řečeno, normy zůstaly v naší práci dodnes, ale alfou a omegou se staly technologie. Dnes pracujeme s velice výkonnými počítači i softwarem. Změnilo se i samotné prostředí a trh. Digitalizace oboru udělala ohromný skok, vzrostl rozsah dokumentací, je větší tlak na detail, na termíny, vyjednání o ceně je tvrdší. Naším krédem nicméně stále zůstává, že co slíbíme, to i splníme.
V jaké kondici je dnes SUDOP PRAHA?
V perfektní a každý rok jsme lepší. Snažíme se nezastavit, být před ostatními. V odbornosti našich pracovníků, technickém vybavení, ekonomických výsledcích, ale i nastavením firmy jsme na tom skvěle. Nejsložitější je dnes pro projektanty zvládnout ohromné množství práce na projektech, které se táhnou roky. Ubývá technické práce a přibývá administrativy, byrokracie dané složitou legislativou. Máme porovnání s projektováním v Německu a v Polsku a situace je tam jednodušší. V Polsku se momentálně podílíme na přípravě vysokorychlostní trati mezi Varšavou a Gdaňskem a tamní zadavatel víceméně nechává technické řešení na projektantovi a na rozdíl od nás nedochází k vícekolovému projednávání dokumentace. Tím se celý proces výrazně urychlí a projektanti mají i větší odpovědnost za optimální návrh řešení.
Když mluvíte o Polsku a Německu, jaké má firma zahraniční ambice?
Já osobně je mám hodně velké. Přál bych si, abychom se stali ještě více mezinárodní firmou. Samozřejmě to není jednoduché. Když někam vstoupíte, nikdo vás tam nechce, řada zemí si chrání svůj trh. Za hranicemi Česka každopádně pracujeme dlouhodobě. Nechali jsme tak za sebou stopu v Africe, v dalekém Rusku i v balkánských zemích, máme reference z Litvy, Bulharska i sousedního Polska. Měli jsme nebo máme zahraniční pobočky. Aktuálně rosteme na německém trhu, který je velký, stabilní a pro nás velmi zajímavý. Tam mám ambici stát se jednou z větších multiprofesních firem na železnici. Německo vnímám jako vstupenku do západní Evropy. Z každé takové zakázky, z každé zahraniční stavby, ale i jednání s investory získáváme cenné zkušenosti, které se pak promítají i do práce lidí tady v Česku.
Velkým tématem nejen ve vašem oboru je digitalizace. Jak jste daleko?
Komerční trh je hybatelem celého tohoto procesu. Prošlapali jsme tomu cestu za cenu nemalých investic ať už do lidí, nebo do vývoje softwaru. Provozujeme BIM akademii, kde školíme i pracovníky státní správy. Díky covidu došlo k rychlejšímu využití digitálních postupů. Dnes není díkybohu online schůzka nebo elektronický podpis už ničím výjimečným ani pro úředníka.
Co se týká našich firemních interních procesů, tam už víceméně nemáme co digitalizovat. Druhá věc je digitalizace naší výroby, práce na zakázkách. Projektujeme již standardně ve 3D, ale v některých oblastech – třeba kabelových trasách nebo zabezpečovacích zařízeních – jsme ještě nenašli optimální nástroj, pro efektivní práci ve 3D a v BIM (informační modelování staveb, pozn. red.). Ale rovněž u stavařských profesí, jakými jsou koleje nebo mosty, si musíme z velké části upravovat softwary na naše standardy. Naštěstí zrovna BIM je nástroj, který mladé baví, na to je dokážeme do firmy nalákat.
Řadu firem z oboru trápí nedostatek kvalitních lidí. Jak jste na tom vy?
Techniků je obecně málo, to víme. Z vysokých škol vychází zlomek absolventů, než tomu bylo kdysi. Nám se relativně daří sem mladé nalákat, třeba díky spolupráci s vysokými i středními školami. Samozřejmě bychom jich potřebovali mnohem více. Současní projektanti to mají složité v tom, že podíl práce na technickém řešení se stále snižuje. To je možná i důvod, proč projektování není pro mladé lidi vůbec sexy. Nechápu stát, že to nijak neřeší. Už za Rakouska-Uherska jsme byli průmyslovou velmocí, dnes ale skomíráme. Přitom technická práce je krásná.
Řekněme, že jsem mladý absolvent, který si po vysoké hledá práci. Proč bych si měl vybrat zrovna SUDOP?
Dostanete se k projektům, které jsou výjimečné. I proto byl náš firemní slogan „Víc než jen obyčejné projekty“. Obrazně řečeno – nestavíme rodinné domky. Naše hlavní činnost je dopravní infrastruktura, zapisujeme se výrazně do krajiny výjimečnými díly na dlouhá desetiletí. Nové železnice, dálnice, mosty, tunely, dlouhé estakády, ale i složité a propletené křižovatky dálnic. Projektanti tak mají možnost vymyslet a navrhnout stavby, které přežijí generace. Pocit hrdosti, když vidíte své dílo v provozu, je velmi intenzivní.
Který z projektů firmy máte nejraději?
Firemním projektem je asi Nové spojení v Praze. To je dílo připravované celou generací projektantů a nám se poštěstilo být u realizace. A můj osobní? Asi to, že jsem se dočkal reálné přípravy vysokorychlostní železniční tratě (VRT). To je skvělá vize a ohromná příležitost. Západní Evropa je daleko před námi a předhání nás už i dříve podceňované Polsko. Vysokorychlostní tratě nás už obklopují a my se na ně musíme napojit.