Není to IT technik, který – když mu zavoláte, že vám nefunguje počítač – vám poradí ho zapnout a vypnout. On je tím, kdo kromě technické podpory společnosti má na starosti i rozvoj. Sleduje trendy, posouvá SUDOP do moderní podoby a zároveň ho chrání. Kromě kybernetické bezpečnosti má na starosti rovněž krizové scénáře, správu a péči o kilometry sítí, desítky serverů, webů a úložišť. Hlídá rozvoj, programy, spravuje licence. On a jeho lidé jsou těmi, kdo vám vymění myš u počítače, ale zároveň zachrání data, pokud je váš počítač v ohrožení. K němu si půjdete pro PC a jeho týmu budete psát, pokud váš počítač bude dělat něco jiného, než má. Pan Helpdesk, připravený kdykoliv pomoci.
Pro zajímavost, v SUDOP PRAHA pracuje také jeho otec. Jaroslav Veselý, odborník na informační modely staveb (BIM) a člen Odborné rady pro BIM, nastoupil do firmy jako programátor a později byl třináct let šéfem technického odboru.
S čím vším umíte vašim kolegům pomoct?
Pokud má uživatel nějaký problém, pomáháme mu ho co nejrychleji vyřešit. Když narazí na chybu, snažíme se to řešit s dodavatelem. Potřebuje-li něco nainstalovat, řešíme, zda máme licence, případně co by obnášelo je pořídit. To vše je běžná IT podpora. Takovýchto požadavků řešíme více než pět tisíc za rok. K tomu zajišťujeme rozvoj, to znamená pravidelnou obměnu zařízení uživatelů, serverové a síťové infrastruktury, včetně návrhů na vylepšení, aby splňovala aktuální požadavky a pokud možno nějakou dobu vydržela. V neposlední řadě čím dál tím větší část naší práce tvoří zajištění kyberbezpečnosti, protože data jsou to nejcennější, co SUDOP má. Bez nich bychom nebyli schopni projekty vyřešit a odevzdat.
Využíváte cloud?
Hodně se o tom diskutuje, mnohé firmy data mimo své serverovny dávají. Cloud částečně využíváme, ale většinu dat máme pořád uloženou uvnitř ve firmě. Důvodem je, že naše data jsou relativně velká. Ve chvíli, kdy projektant potřebuje otevřít výkres, dostat se k datům, tak desetivteřinová a delší prodleva by jeho práci velice zdržovala. Proto jsme došli k tomu, že klíčová data potřebujeme mít fyzicky u nás, aby jela po rychlé lokální síti. Veškerá naše klíčová projekční data máme uložená na našem on-premise řešení. Z cloudových služeb využíváme ty od Microsoftu, e-mailový server nebo Teamsy z Microsoft 365.
Zmínil jste kyberbezpečnost. Platí i u vás, že nejslabším místem je člověk?
Snažíme se minimalizovat riziko, když uživatel udělá nějakou chybu, aby neměla fatální následky. Pod cíleným útokem hackerů nejsme. Jde o běžné útoky, které míří na všechny firmy, snahy o prolomení hesel a podobně. Když to srovnám s ostatními, tak naši uživatelé jsou na velice vysoké úrovni, co se týká vědomostí a znalostí, takže se s nimi dobře pracuje a chyb, které udělají, je minimum. Snažíme se lidi i pravidelně školit a na aktuální hrozby upozorňovat, takže mají o rizicích povědomí a opravdu plno věcí odchytí oni sami.
Předpokládám, že s postupující digitalizací se vaše oddělení spíš zvětšuje než naopak. Je to tak?
Nepatrně se zvětšuje, rozhodně roste množství práce a požadavků. Hodně věcí se snažíme řešit tím, že zavádíme systémy, které nám práci ulehčí tak, abychom jen nezvyšovali počet zaměstnanců. Primárně se snažíme vyžít helpdesk, který nám pomůže v organizaci požadavků, které máme řešit. Bez toho si vůbec nedovedu představit, že v dnešní době může nějaká větší firma fungovat. Spíš roste také šíře toho, co jako IT oddělení řešíme. V této souvislosti rád dávám příklad bank. Ještě před 20 lety byly plné bankéřů a pracovalo tam jen několik ajťáků. V dnešní době je to pár bankéřů a plná banka ajťáků a vývojářů. Neříkám, že tady to bude to samé, ale myslím si, že trend půjde tímto směrem. I vzhledem ke stálému nedostatku nových projektantů.
IT je neustále se měnící, rychlý obor, a tak se lidé v něm pořád musí vzdělávat, sledovat trendy, novinky. Jak s tímhle pracujete?
Musí nás to bavit. A myslím si, že nás to tady všechny baví. Každý jsme trochu jiný. Mám tu kluky, kteří se zaměřují na servery, sítě, takže ti mají velké znalosti v této oblasti. Jiné baví AI nebo datová analýza, ale ve finále to dohromady funguje tak, že se doplňujeme a prostředí tady vylepšujeme.
Mají ajťáci smysl pro humor?
Občas specifický, ale mají.