O budoucnosti dráhy se diskutovalo na konferenci Železnice 2018. Ve čtvrtek 29. listopadu proběhl v pražském hotelu Olšanka již 23. ročník tohoto setkání největších kapacit v oboru – správců, investorů, projektantů i stavitelů. Stěžejními tématy bylo například financování železničních projektů po roce 2020, významné připravované nebo realizované stavby, budování vysokorychlostních tratí či vedení pilotních projektů BIM.
České republice sice stále chybí značná část sítě moderních železničních staveb, v tuto chvíli se už ale podařilo akcelerovat projektování a mnoho úseků je již připraveno k realizaci. Zahájeno bylo také příprava prvních vysokorychlostních tratí. Podle generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty Bc. Jiřího Svobody, MBA by se investice do železniční infrastruktury měly konstantně zvedat z nynějších 18 až na více než 30 miliard ročně.
„Příprava a výstavba vysokorychlostních tratí je dlouhodobý projekt, pro který je potřeba mít zajištěný nejen odpovídající a stabilní model financování, ale i potřebnou legislativu. Očekávám v tomto proto velmi výraznou podporu státu. Bez tohoto není možné očekávat, že Česká republika bude mít v dohledné době moderní vysokorychlostní infrastrukturu srovnatelnou s vyspělými státy Evropy,“ řekl Ing. Tomáš Slavíček, generální ředitel společnosti SUDOP PRAHA, která konferenci hostila.
Příprava páteřního spojení
Plánování vysokorychlostních tratí odstartovaly první studie proveditelnosti na směry Praha – Brno – Břeclav, Praha – Beroun/Hořovice a Praha – Drážďany. Studie mají zhodnotit navrhovaný záměr jak z pohledu dopravní a společenské potřebnosti, tak finanční a ekonomické proveditelnosti. Zkoumají také vliv na životní prostředí a uzemní začlenění.
Právě trasa Praha – Brno – Břeclav bude tvořit páteř budoucího systému Rychlých spojení v České republice. Významnou roli bude nová trať hrát i v mezinárodní dopravě. „Neustálý vývoj železniční dopravy v Německu a Rakousku nahrává postupnému převedení tradičních mezinárodních vazeb mimo ČR – zejména spojení Berlín – Vídeň. Mimo jiné i proto je třeba odpovědět budováním nové infrastruktury a tradiční evropské vazby nadále realizovat přes území České republiky,“ vysvětlil Ing. Martin Vachtl ze společnosti SUDOP PRAHA, který má na starosti přípravu studie páteřní rychlotrati z Prahy do Brna.